#HouContact Hou contact met uw dierbaren in het A.S.Z.

Videocall patiënt

Hou contact via video call

In deze moeilijke tijden zijn veel mensen eenzaam, niet in het minst de mensen die in het ziekenhuis verblijven en geen of slechts beperkt bezoek mogen ontvangen. Daarom kan het zeer veel deugd doen om op andere manieren contact te houden met het thuisfront. Bij het A.S.Z. doen we er dan ook alles aan om dit te helpen verwezenlijken met onze campagne #houcontact. 

Heeft u een familielid of vriend(in) die meer dan drie dagen in het ziekenhuis verblijft en zelf geen smartphone of tablet ter beschikking heeft en wil u graag een video call houden met hem of haar?

Bel naar het nummer 053 76 45 67 (enkel bereikbaar op weekdagen tussen 14u en 16u) of stuur een mail naar houcontact@asz.be met als onderwerp ‘Interesse video call’ en volgende info:

  • Naam patiënt
  • Campus Aalst/Wetteren/Geraardsbergen
  • Afdeling
  • Kamernr.
  • Uw naam
  • Aard van verwantschap met de patiënt
  • Uw telefoonnr.

Iemand van het team van #houcontact zal contact met u opnemen om concreet af te spreken hoe en wanneer de video call kan plaatsvinden en komt op het moment zelf langs bij de patiënt om alles op te starten en te begeleiden. De videogesprekken kunnen ingepland worden op weekdagen tussen 14u en 17u (niet in het weekend). Deze gebeuren via Whereby en kunnen plaatsvinden met tot 4 personen in totaal.

Met dank aan

Dit project werd mede mogelijk gemaakt door Copaco Belgium NV, het Vlaams Patiëntenplatform, voetballer Toby Alderweireld en Base-shop Dendermonde van wie we ondersteuning kregen in de vorm van geschonken tablets en smartphones, waarvoor onze oprechte dank!

Contact met familie voor patiënten op de covidafdeling

Heeft u een familielid dat is opgenomen in het A.S.Z. voor Covid-19? Om u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de gezondheidstoestand van uw familielid en tegelijkertijd een optimale werking van de zorg op onze afdelingen te blijven garanderen, vragen wij u volgende richtlijnen in acht te nemen.

1. Eén contactpersoon per patiënt

Het is belangrijk dat wij zo snel mogelijk na opname van iedere patiënt de gegevens van één contactpersoon hebben. Het is voor onze medewerkers onmogelijk om met verschillende personen in contact te treden. Wanneer de patiënt hiertoe in staat is, zal hij of zij zelf deze contactpersoon kiezen. Deze contactpersoon dient vlot bereikbaar te zijn en staat op zijn beurt in om de andere familieleden in te lichten.

2. Telefoneren met de afdeling

Om ervoor te zorgen dat onze verpleegkundigen en artsen zich tijdens de zorg voor uw familielid ten volle hierop kunnen concentreren, vragen wij u vriendelijk om niet zelf contact op te nemen met de afdeling.
Elke dag zal de contactpersoon die werd opgegeven door de afdeling zelf worden opgebeld. Dit kan door een arts, een verpleegkundige of een andere medewerker zijn. Enkel de arts kan u ook medische informatie geven. De andere medewerkers zullen u informeren over de algemene toestand van de patiënt. Indien nodig kunnen wij ook specifieke vragen doorgeven aan de verpleging, de arts of de patiënt zelf. Doorgaans zullen deze telefoongesprekken plaatsvinden in de namiddag vanaf 14u30.

3. Videogesprek met uw familielid
Indien de patiënt dit zelf wenst en hiertoe in staat is, kan u een contact via videogesprek met uw familielid aanvragen. Dit is zeer eenvoudig indien u beschikt over een computer, tablet of smartphone. De patiënt zelf kan gebruik maken van een tablet die wij hiervoor ter beschikking stellen en wordt hiervoor begeleid door iemand van het ‘Hou Contact’-team. Ook u als familie krijgt op voorhand duidelijke instructies en begeleiding zodat alles vlot verloopt.

 

Hou contact via e-mail

U kunt gratis een steunberichtje versturen naar een familielid of kennis in het ziekenhuis. Het is belangrijk dat u de persoonsgegevens zo juist mogelijk invult, zodat we het mailtje zonder fout aan de patiënt kunnen overhandigen. 

De steunberichtjes worden dagelijks via de binnenpost verdeeld. In het weekend en op feestdagen is er geen interne postverdeling. In dat geval ontvangt de patiënt het mailtje op de eerstvolgende werkdag.

Indien we de e-mail niet kunnen afleveren omdat de patiënt het ziekenhuis al verlaten heeft, dan sturen we het na naar zijn privé adres.