Contact met familie voor patiënten op de covidafdeling

Heeft u een familielid dat is opgenomen in het A.S.Z. voor Covid-19? Om u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de gezondheidstoestand van uw familielid en tegelijkertijd een optimale werking van de zorg op onze afdelingen te blijven garanderen, vragen wij u volgende richtlijnen in acht te nemen.

 

1. Eén contactpersoon per patiënt

Het is belangrijk dat wij zo snel mogelijk na opname van iedere patiënt de gegevens van één contactpersoon hebben. Het is voor onze medewerkers onmogelijk om met verschillende personen in contact te treden. Wanneer de patiënt hiertoe in staat is, zal hij of zij zelf deze contactpersoon kiezen. Deze contactpersoon dient vlot bereikbaar te zijn en staat op zijn beurt in om de andere familieleden in te lichten.

 

2. Telefoneren met de afdeling

Om ervoor te zorgen dat onze verpleegkundigen en artsen zich tijdens de zorg voor uw familielid ten volle hierop kunnen concentreren, vragen wij u vriendelijk om niet zelf contact op te nemen met de afdeling.


Elke dag zal de contactpersoon die werd opgegeven door de afdeling zelf worden opgebeld. Dit kan door een arts, een verpleegkundige of een andere medewerker zijn. Enkel de arts kan u ook medische informatie geven. De andere medewerkers zullen u informeren over de algemene toestand van de patiënt. Indien nodig kunnen wij ook specifieke vragen doorgeven aan de verpleging, de arts of de patiënt zelf. Doorgaans zullen deze telefoongesprekken plaatsvinden in de namiddag vanaf 14u30.

 

3. Videogesprek of raamcontact met uw familielid
Indien de patiënt dit zelf wenst en hiertoe in staat is, kan u een contact via videogesprek met uw familielid aanvragen. Dit is zeer eenvoudig indien u beschikt over een computer, tablet of smartphone. De patiënt zelf kan gebruik maken van een tablet die wij hiervoor ter beschikking stellen en wordt hiervoor begeleid door iemand van het ‘Hou Contact’-team. Ook u als familie krijgt op voorhand duidelijke instructies en begeleiding zodat alles vlot verloopt.

 

Hoe een videogesprek of contact via het raam (dit laatste enkel voor wie op de gelijkvloerse verdieping in Aalst verblijft) aanvragen?
Stuur een mail naar ... met als onderwerp ‘Interesse videogesprek/raamcontact’ of bel naar het nummer 053/76 45 67 (opgelet enkel bereikbaar tussen 14u - 16u) met volgende info:

  • Naam patiënt
  • Campus (Aalst/Geraardsbergen/Wetteren)
  • Afdeling
  • Kamernr.
  • Uw naam
  • Aard van verwantschap met de patiënt
  • Uw telefoonnr. 

 

Iemand van het team van ‘Hou contact’ zal contact met u opnemen om concreet af te spreken hoe en wanneer het videogesprek kan plaatsvinden en komt op het moment zelf langs bij de patiënt om alles op te starten en te begeleiden. De videogesprekken gebeuren via Whereby en kunnen plaatsvinden met tot 4 personen in totaal.

 

pexels-edward-jenner-4031818

 

 

Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail