Kwaliteitsindicatoren

interne audit in A.S.Z.

Interne metingen

Sinds 2017 beschikken onze afdelingen over kwaliteitsborden waar alle resultaten van interne metingen kenbaar worden gemaakt.

Thematische veiligheidsrondes

Om de patiëntveiligheid te bevorderen, vinden er sinds 2012 geregeld thematische veiligheidsrondes plaats. Tijdens een veiligheidsronde wordt nagegaan of alle regels met betrekking tot een specifiek kwaliteitsthema worden nageleefd. Voorbeelden van gecontroleerde kwaliteitsitems zijn: handhygiëne, privacy, medicatieveiligheid, fixatie, veilige heelkunde, antibioticagebruik,…

Zelfcontrole door de afdelingen

Maandelijks controleren de afdelingen zelfstandig verschillende kwaliteitsitems op hun dienst. Voorbeelden hiervan zijn: brandpreventie, agressiebeleid, medicatiebeleid, opzoeken van kwaliteitsdocumenten,…

Interne audits

Elke afdeling krijgt op regelmatige tijdstippen een interne audit. Hierbij worden verschillende items getoetst door mensen die niet eigen zijn aan de afdeling.

Externe metingen

Metingen van externe organisaties en overheid

Resultaten VIP²

Het Vlaams Indicatorenproject voor Patiënten en Professionals (VIP2) kadert perfect binnen het kwaliteitsbeleid van het A.S.Z. Het project streeft naar een continue verbetering van de zorgkwaliteit in de Vlaamse ziekenhuizen door het meten en benchmarken van een aantal indicatoren in de Vlaamse Ziekenhuizen. Alle resultaten worden gepubliceerd op de website van zorgkwaliteit en worden binnen het ziekenhuis met de zorgmedewerkers besproken zodat de kwaliteit steeds kan verbeteren.

Bekijk onze resultaten van VIP² via volgende links:

Kwaliteitsprojecten

Het A.S.Z. wil deze resultaten optimaliseren a.d.h.v. concrete actieplannen en operationele doelstellingen op maat. Hierbij enkele initiatieven waaraan het A.S.Z. de afgelopen jaren hard heeft gewerkt.

Think Patient

Gekoppeld aan onze strategische doelstelling 'absolute patiëntentevredenheid' wil het A.S.Z. ook uitstekende zorg én een aangenaam werkklimaat aanbieden. Onderzoek toont dat er een duidelijke relatie is tussen medewerkers- en patiëntentevredenheid. Het Think Patient-project geeft onze medewerkers de kans om actief mee te denken over oplossingen. De patiënt staat hierbij centraal. Patiëntenparticipatie en stakeholdersoverleg staan dan ook op de agenda.

De vier projecten die onder Think Patient vallen zijn: signalisatie binnen het ziekenhuis, wachttijden in de polikliniek, hospitality en professionele communicatie. In 2019 is er ingezet op de inhoudelijke uitwerking van de verschillende projecten, in 2020 volgt er een evaluatie en zullen de pilootprojecten waar mogelijk ziekenhuisbreed worden uitgerold.

Patiëntenboekje

In 2017 heeft het patiëntenboekje ziekenhuisbreed binnen het A.S.Z. zijn intrede gedaan. In dit patiëntenboekje vindt de patiënt alle formulieren die voor zijn operatie of procedure dienen ingevuld te worden, handig bijeen verzameld. De patiënt wordt geïnformeerd over wat mee te brengen, een uitgebreide medische vragenlijst en het toestemmingsformulier. Verder dient dit aangevuld te worden door de huisarts en de behandelend arts. Dit boekje laat de patiënt en/of zijn vertegenwoordiger toe om de nodige verduidelijking te vragen en extra info in te winnen vooraf of tijdens de opname.

Het patiëntenboekje is van toepassing voor alle opnames; zowel chirurgisch als niet-chirurgisch, verblijvend en het dagziekenhuis.

Administratieve vooropname

Met dit nieuwe pilootproject wil het A.S.Z. de patiënten zo goed mogelijk voorbereiden op een ziekenhuisverblijf. Opgenomen worden in een ziekenhuis is voor de meeste mensen best ingrijpend. De opname brengt vrijwel altijd onzekerheid en stress met zich mee. Om dit tegen te gaan, ging het A.S.Z. in het najaar 2018 van start met administratieve vooropnames. Tijdens dit overleg wordt – in een speciaal hiervoor ingerichte ruimte – het ingevulde patiëntenboekje besproken, net als de sociale thuissituatie, de ontslagregeling en de kostprijs. Op bijkomende vragen van de patiënt wordt een antwoord geboden. 

Uiteindelijk ging het A.S.Z. van start in oktober 2018 met twee pilootafdelingen: abdominale chirurgie en orthopedie. Nadien werd dit project uitgerold naar andere specialismen, zoals neurochirurgie, urologie en in een latere fase het chirurgisch dagziekenhuis. Sinds 2021 is dit ziekenhuisbreed uitgerold en kan men voor alle specialismen terecht bij de dienst vooropname. 

Financiële transparantie

A.d.h.v. deze nieuwe website inclusief een prijsramingstool wil het A.S.Z. de patiënt informeren over het volgende:

  • Het A.S.Z. biedt een overzicht van alle artsen waarbij duidelijk vermeld staat of deze geconventioneerd, gedeeltelijk of niet-geconventioneerd is;
  • Prijsindicatie per ingreep: nu kan men online een prijsindicatie bekijken van enkele ingrepen echter wil het A.S.Z. voor de 50 meest voorkomende ingrepen een prijsraming kunnen geven aan de patiënt;
  • Typen en tarieven van de kamers;
  • Welke remgelden men moet betalen bij opname in het ziekenhuis;
  • Met welke supplementen en voorschoten er rekening moet gehouden worden;
  • Welke andere kosten er nog aangerekend kunnen worden;
  • Hoe de ziekenhuisopname moet betaald worden;
  • Toelichting bij de ziekenhuisfactuur.