Kwaliteitslabels, inspectie en accreditatie

Zorginspectie

Zorginspectie is een agentschap van de Vlaamse overheid dat als opdracht heeft om de zorgkwaliteit in ziekenhuizen te controleren. Het doel van deze controles is om na te gaan of aan bepaalde eisen voldaan wordt. Hieronder vindt u meer informatie over onze laatste visitatie-trajecten binnen het A.S.Z.

Zorgtraject Suïcidepreventie op de PAAZ-afdeling campus Aalst

We hadden een check op 23 juni 2022 van het traject rond suïcidepreventie op de PAAZ-afdeling op onze campus Aalst. Hieronder is een samenvatting terug te vinden van de resultaten. 

BELEID

Tijdens de inspectie werd de schriftelijke procedure m.b.t. het gevoerde suïcidepreventiebeleid opgevraagd voor de geselecteerde afdeling. Op basis hiervan en op basis van een gesprek met een medewerker werden onderstaande elementen gescoord voor de betreffende afdeling.

Is er voor de afdeling in kwestie een uitgeschreven suïcidepreventiebeleid van kracht (van toepassing op meerderjarigen ?)

Ja

Schriftelijke afspraken m.b.t. detectie en (her)bevragen van suïcidaliteit

  • Zijn er schriftelijke afspraken over het bevragen van suïcidale gedachten en gedrag?

Ja

  • Omvatten die afspraken dat suïcidale gedachten en gedrag systematisch bij de start van elke opname moeten worden bevraagd?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken vastgelegd over het systematisch herbevragen van suïcidale gedachten en gedrag bij de zorggebruikers?

Ja

  • Omvatten die afspraken dat bij elk ontslag uit de voorziening (vanop deze afdeling) een herbevraging van suïcidale gedachten en gedrag gebeurt?

Ja

Schriftelijke afspraken m.b.t. interventies bij verhoogde suïcidaliteit

  • Zijn er schriftelijke afspraken over interventies bij verhoogde suïcidaliteit?

Ja

  • Werkt de voorziening met safety plannen m.b.t. suïcidaliteit?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken rond het bevorderen van de veiligheid van de omgeving? (vb kamer dicht bij verpleegpost, toezichtmomenten, veilige kamer, gesloten afdeling, afgeven riem, medicatie-inname onder toezicht, depot-medicatie, afsluiting medicatie-voorraad, …)

Ja

Schriftelijke afspraken over de vervolgzorg voor suïcidale personen

  • Zijn er schriftelijke afspraken over informatieoverdracht over suïcidaliteit naar vervolgzorg?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken over het geven van informatie aan zorggebruikers over waar ze terecht kunnen bij crisis?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken over follow-up contacten?

Ja

 

Schriftelijke afspraken na een suïcidepoging

  • Zijn er schriftelijke afspraken over de evaluatie van elke suïcidepoging?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken over de opvang van naasten na een suïcidepoging?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken over de opvang van andere zorggebruikers na een suïcidepoging?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken over de opvang van hulpverleners na een suïcidepoging ? (vb zelfzorg, intervisie, …)

Ja

Schriftelijke afspraken na een suïcide

  • Zijn er schriftelijke afspraken over de evaluatie van elke suïcide?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken over de opvang van nabestaanden na een suïcide?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken over de opvang van andere zorggebruikers van de afdeling na een suïcide?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken over de opvang van hulpverleners na een suïcide? (vb zelfzorg, intervisie,…)

Ja

Schriftelijke afspraken m.b.t. vorming over detectie en behandeling van suïcidaal gedrag?

  • Beschrijft het beleid hoe de basisvorming suïcidepreventie georganiseerd wordt?

Ja

  • Is vorming rond suïcidepreventie onderdeel van de inscholing van nieuwe medewerkers?

Ja

  • Omvat het beleid verwachtingen m.b.t. herhaling minimaal elke 36 maand?

Ja

 

Schriftelijke afspraken m.b.t. documenteren, registreren en evalueren

  • Zijn er schriftelijke afspraken dat de suïciderisico-inschattingen gedocumenteerd moeten worden in het dossier?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken waar  de suïciderisico-inschattingen van zorggebruikers gedocumenteerd worden?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken dat de suïcidepogingen geregistreerd worden?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken waar suïcidepogingen moeten geregistreerd worden?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken dat ook suïcidepogingen buiten het domein moeten geregistreerd worden?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken dat suïcides geregistreerd worden?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken waar suïcides moeten geregistreerd worden?

Ja

  • Zijn er schriftelijke afspraken dat ook suïcides buiten het domein moeten geregistreerd worden?

Ja

  • Beschrijft het beleid wanneer het suïcidepreventiebeleid geëvalueerd wordt?

Ja

  • Beschrijft het beleid door wie het suïcidepreventiebeleid geëvalueerd wordt?

Ja

Beleid rond infrastructurele en medicatiegebonden preventiemaatregelen (bij residentiële voorzieningen)

  • Zijn er infrastructurele maatregelen om de zorgomgeving suïcideveilig te maken?

Ja

  • Zijn er medicatiegebonden maatregelen om de zorgomgeving suïcideveilig te maken?

Ja

 

DOSSIERS

Voor de geselecteerde afdeling werden een aantal afgesloten dossiers gecontroleerd van zorggebruikers die recent ontslagen werden uit het ziekenhuis na een verblijf op de betreffende afdeling. De gekozen dossiers hadden steeds betrekking op meerderjarige zorggebruikers die minstens 10 dagen waren opgenomen op de afdeling, en die minstens een week voor de inspectie waren ontslagen.

Aantal gecontroleerde afgesloten dossiers

 

Aantal gecontroleerde dossiers waarin minstens 1 bevraging van suïcidale gedachten en gedrag aantoonbaar was

 

 

Aantal dossiers waarin een bevraging van suïcidale gedachten en gedrag bij opname aantoonbaar was (*)

10

 

Aantal dossiers waarin er bij een ontslag een (her)bevraging van suïcidale gedachten en gedrag aantoonbaar was (*)

10

 

Op de bezochte afdeling werden een aantal actieve (nog lopende) dossiers gecontroleerd van zorggebruikers die op het moment van de inspectie minstens 3 dagen waren opgenomen op de afdeling, en waarbij in de loop van de opname op de afdeling sprake was (geweest) van een verhoogd suïciderisico. De gecontroleerde elementen werden zowel in het elektronisch patiëntendossier (EPD) als in eventuele papieren gedeeltes van het dossier gezocht (weliswaar niet in de persoonlijke notities van de betrokken hulpverleners; het is immers de bedoeling dat deze informatie toegankelijk is voor alle betrokken hulpverleners, met het oog op het bevorderen van de onderlinge communicatie, evaluatie en bijsturing).

Aantal gecontroleerde lopende dossiers (waarin sprake was van een verhoogd suïcide-risico)

7

Aantal gecontroleerde dossiers waarin bij de eerste verhoogde risico-inschatting tijdens het verblijf op de afdeling een inhoudelijke argumentatie werd gevonden (vb. de huidige suïcidale intentie, historiek van suïcidale gedachten en gedrag, risicofactoren, beschermende factoren)

7

Gemiddeld aantal dagen tussen de meest recente bevraging van suïcidale gedachten en gedrag en de datum van de inspectie

3,85

Mediaan van het aantal dagen tussen de meest recente bevraging van suïcidale gedachten en gedrag en de datum van de inspectie

2

Aantal gecontroleerde dossiers waarbij acties of interventies konden aangetoond worden

7

 

Ter informatie: soort acties of interventies die in deze dossiers werden gevonden

 

Aantal dossiers met een safety-plan – intern genaamd: Safety-plan

3

 

Aantal hiervan waarbij de betrokkenheid van de zorggebruiker bij het opstellen van het plan kon aangetoond worden.

3

Aantal dossiers waarin sprake was van maatregelen om de veiligheid van de omgeving te bevorderen (vb. kamer dicht bij verpleegpost, toezichtmomenten, veilige kamer, gesloten afdeling, afgeven riem, medicatie-inname onder toezicht, depot-medicatie, afsluiting medicatievoorraad, …)

6

Aantal dossiers waarin andere acties of interventies konden aangetoond worden

7

 

Meer info

Cardiologisch traject campus Aalst

We hadden een 1ste check op 15 januari 2019 en een 2de check op 21 juni 2019 van het cardiologisch traject op campus Aalst. Hieronder is een samenvatting terug te vinden van de resultaten. 

1. Thema: Personeel

 

1.1 Medische equipe

 

De samenstelling van de medische equipe voor het zorgprogramma cardiologie op deze campus voldoet

Ja

1.2 Medische permanentie

 

De medische permanentie voor het zorgprogramma cardiologie op deze campus voldoet

Ja

1.3 Verpleegkundige permanentie cathlab (2de check)

 

Aantal gecontroleerde dagen cathlabpermanentie (naast interventionele cardioloog en technieker)

4

Aantal dagen in orde

4

Aantal dagen niet in orde

0

Aantal dagen waarbij de nominatieve permanentielijst niet kon voorgelegd worden

0

Aantal dagen zonder sluitende 24uurs-permanentie

0

Aantal dagen met niet steeds voldoende gekwalificeerde personen

0

Aantal dagen met cumulatieve cathlabpermanentie met andere basispermanentie

0

2. Thema: Veilige zorg

 

Aantal beademingstoestellen met tijdige preventieve controle

2/2

Aantal defibrillatoren met tijdige preventieve controle

2/2

Aantal monitoren met tijdige preventieve controle

4/4

Aantal externe pacemakers met tijdige preventieve controle

2/2

Mobiel beademingstoestel voor vervoer van kritieke patiënten is aanwezig op het cathlab

Nee

Mobiel monitoringstoestel voor vervoer van kritieke patiënten is aanwezig op het cathlab

Ja

Oproepsysteem voor reanimatie is beschikbaar op het cathlab

Ja

Aantal verpleegkundigen met doorgedreven opleiding reanimatie op het cathlab

6/6

Aantal afdelingen waar de verantwoordelijke telemetrie zich onmiddellijk kan vrijmaken bij alarm

5/5

Aantal afdelingen met auditieve/visuele opvolging telemetrie

5/5

Aantal centrale componenten van telemetriebewaking met tijdige preventieve controle

5/5

2.1 Oproepsysteem voor reanimatie op de afdelingen (2de check)

 

Aantal gecontroleerde patiëntenkamers/zorgverstrekkers

15

Aantal patiëntenkamers/zorgverstrekkers met oproepsysteem voor reanimatie

15

Aantal patiëntenkamers/zorgverstrekkers zonder oproepsysteem voor reanimatie

0

2.2 Telemetrie (2de check)

 

Telemetrie aanwezig op campus met Zorgprogramma A

Ja

Aantal diensten met telemetrie gecontroleerd

4

Aantal in orde

4

Aantal niet in orde

0

Aantal zonder auditieve/visuele opvolging

0

Aantal zonder specifiek aangeduide verantwoordelijke telemetrie

0

Aantal met specifiek aangeduide verantwoordelijke telemetrie, maar niet onmiddellijk beschikbaar bij alarm

0

3. Thema: gestandaardiseerde zorg

 

Aantal dagen met pijnscores in het dossier

19/23

4. Thema: communicatie

 

Aantal dossiers toegankelijk

11/11

Aantal toegankelijke dossiers met alle gecontroleerde transferinformatie

10/11

 

Meer info

Cardiologisch traject campus Geraardsbergen

We hadden een 1ste check op 1 april 2019 en een 2de check op 16 september 2019 van het cardiologisch traject op campus Geraardsbergen. Hieronder is een samenvatting terug te vinden van de resultaten. 

1. Thema: Personeel

 

1.1 Medische equipe

 

De samenstelling van de medische equipe voor het zorgprogramma cardiologie op deze campus voldoet

Ja

1.2 Medische permanentie

 

De medische permanentie voor het zorgprogramma cardiologie op deze campus voldoet

Ja

2. Thema: Veilige zorg

 

2.1 Externe pacemaker is beschikbaar voor zorgprogramma P

 

Aantal externe pacemakers met tijdige preventieve controle

2/2

Aantal patiëntenkamers/zorgverstrekkers met oproepsystemen voor reanimatie

5/5

2.2 Telemetrie of bedside monitoring is beschikbaar voor zorgprogramma A

 

Aantal afdelingen waar een verantwoordelijke voor telemetrie is aangeduid

1/1

Aantal afdelingen met auditieve / visuele opvolging

1/1

Aantal centrale componenten van telemetriebewaking met tijdige preventieve controle

1/1

2.2 Telemetrie (2de check)

 

Telemetrie aanwezig op campus met Zorgprogramma A

Ja

Aantal diensten met telemetrie gecontroleerd

1

Aantal in orde

1

Aantal niet in orde

0

3. Thema: gestandaardiseerde zorg

 

Aantal dagen met pijnscores in het dossier

10/10

 

Meer info

Zorgtraject internistische en chirurgische patiënt (2de ronde) campus Aalst

We hadden een check op 21 juni 2019 van het internistisch en chirurgisch traject op campus Aalst. Hieronder is een samenvatting terug te vinden van de resultaten. Het volledig verslag vindt u hier.

1. Thema: Personeel

 

Aantal IZ-eenheden waarvan de medische permanentie voldoet

2/2

De medische permanentie voor de gespecialiseerde spoed (incl. ev. MUG) voldoet

 

De verpleegkundige permanentie voor de gespecialiseerde spoed (incl. ev. MUG) voldoet

 

Psychiater is 24u/24 oproepbaar op de gespecialiseerde spoed

 

2. Thema: Veilige zorg

 

Aantal infusen en spuiten met alle gegevens

13/23

Aantal defibrillatoren met tijdige preventieve controle

7/7

Aantal ECG-toestellen met tijdige preventieve controle

3/4

Aantal ECG-toestellen met tijdige preventieve controle

10/10

Aantal artsen met doorgedreven opleiding reanimatie het voorbije jaar of met geldig certificaat voor maximaal 5 jaar

12/12

Aantal patiënten onder volledige narcose met permanent toezicht door de anesthesist

9/9

3. Thema gestandaardiseerde zorg

 

Aantal dagen met alle parameters in het dossier

40/40

Aantal dagen met pijnscores in het dossier

59/62

Aantal preoperatieve patiëntendossiers die toegankelijk zijn op OK

10/10

Aantal preoperatieve patiëntendossiers met alle gecontroleerde onderwerpen

4/10

Aantal patiënten met een volledig identificatiebandje

21/21

4. Thema hygiëne

 

Aantal personeelsleden in orde voor handhygiëne

53/53

5. Thema communicatie

 

Aantal dossiers met ontslagbrief

17/20

Aantal ontslagbrieven met alle gecontroleerde onderwerpen aanwezig

15/20

 

Meer info

Voor nog meer info rond zorginspectie, kan je contact opnemen met Rebecca De Smet, stafmedewerker Kwaliteit

053 76 68 26 of rebecca.desmet@asz.be

Qualicor Europe geaccrediteerd

In 2018 behaalde het A.S.Z. voor de eerste keer het internationaal Qualicor-kwaliteitslabel. Dit internationaal kwaliteitslabel biedt patiënten, bezoekers en verwijzers de garantie dat het ziekenhuis een veilige en goed georganiseerde zorginstelling is. Dit label werd toegekend door Qualicor Europe.

Op basis van een overbruggingsaudit die plaatsvond in november 2022 is de gouden accreditatiestatus van onze zorgorganisatie verlengd tot 2028. De verlenging van dit kwaliteitslabel bewijst dat het A.S.Z. een hoog niveau van kwalitatieve en veilige zorg biedt aan de patiënten en dat er een permanente cultuur van verbetering heerst.

Hieronder geven we graag wat resultaten mee van onze laatste audit.

Korte samenvatting bevindingen audit

Standaardaudit

Resultaat

 Minimumeis

Hoeveel procent van de nalevingstesten van alle vereiste instellingsrichtlijnen (VIR’s) is behaald?

 98%

 95%

Is per normenset aan het vereiste aandeel gouden criteria met hoge prioriteit (criteria met uitroeptekens) voldaan?

 Ja

 90% per normenset

Aan hoeveel procent van alle gouden criteria over alle relevante normensets voldoet de instelling?

 99,1%

 81%

Aan hoeveel procent van alle noodzakelijke criteria voor veilige zorg op niveau platina en diamant, zoals beschreven in de bijlage van de ‘Assessmentprocedure 2021-2022’ over alle relevante normensets voldoet de instelling?

 100%

 81%

 

Criteria intern toetsingssysteem

Voldaan/niet voldaan

Qualicor Europe stelt als voorwaarde dat de instelling beschikt over een adequaat functionerend toetsingssysteem. Het interne toetsingssysteem kan in diverse vormen voorkomen. Voorbeelden van interne toetsing zijn: interne audits (per afdeling of dienst; per (zorg)proces, met of zonder gebruikmaking van tracermethodiek); inspecties; veiligheidsrondes; hygiëne audits; enz.

voldaan

Het intern toetsingssysteem toont aan dat de gehele organisatie, en in het bijzonder de medische staf/medische raad, actief betrokken is bij het kwaliteits- en veiligheidsbeleid van de instelling.

Voldaan

De instelling heeft risicovolle afdelingen en/of processen aangemerkt op basis van een risicoanalyse. Deze risicovolle afdelingen en/of processen worden minimaal eenmaal per twee jaar intern getoetst.

Voldaan

De instelling kan interne toetsingen uitvoeren op basis van zorg- of werkprocessen of onderdelen daarvan en toetst daar waar mogelijk is aan de hand van het normenkader Qmentum Global.

Voldaan

Indien de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de Inspectie Justitie en Veiligheid of de Vlaamse Zorginspectie specifieke richtlijnen heeft opgesteld voor risicovolle afdelingen/processen, zijn deze aantoonbaar binnen het interne toetsingssysteem op implementatie/borging getoetst.

Voldaan

Veldnormen zijn aantoonbaar getoetst binnen het interne toetsingssysteem op implementatie/borging. Een veldnorm is een norm voor kwaliteit zoals kwaliteitskaders, professionele normen en kwaliteitsindicatoren voor verantwoorde zorg. Een veldnorm bevat regels die na een zorgvuldige procedure door professionals (beroepsgroep) zijn aanvaard op basis van gezamenlijk opgestelde waarden.

Voldaan

 

Criteria persoonsgerichte zorg

Voldaan/niet voldaan

De instelling beschouwt persoonsgerichte zorg als een leidend principe

Voldaan

De instelling heeft een plan voor de ontwikkeling en effectieve implementatie van initiatieven persoonsgerichte zorg.

  • Het plan bevat initiatieven om cliënten en familie als partner te betrekken bij de zorg op macro-, meso- en microniveau.
  • Het plan bevat initiatieven om cliënten en familie als partner te betrekken bij de observatie en evaluatie van zorg op macro-, meso- en microniveau.

Voldaan

De instelling heeft aandacht voor de randvoorwaarden bij de ontwikkeling van persoonsgerichte zorg.

Voldaan

De instelling biedt ondersteuning aan teams bij het tot stand brengen van partnerschappen met de cliënt en familie, zoals communicatievaardigheden en vaardigheden op het gebied van veranderingsmanagement.

Voldaan

 

Ontvangen complimenten tijdens de audit

 

1) Aandacht voor patiënten en patiëntveiligheid

  • Patiëntenparticipatie via het patiëntenpanel. Dit panel steekt jaarlijks vier keer de koppen bij elkaar over thema’s zoals communicatie, signalisatie, facturatie,… De ervaring van patiënten en het delen van wat goed gaat of beter kan, draagt bij aan een patiëntvriendelijkere zorg- en dienstverlening. In dit panel zetelen zowel patiënten, familie van patiënten, als inwoners van Aalst, Geraardsbergen en Wetteren. Het ziekenhuis bespreekt ook thema’s als het beleid rond openbaarmaking van incidenten patiëntveiligheid met het patiëntenpanel.
  • Patiëntenparticipatie is een essentieel onderdeel van ons ‘Think Patient’ project. Door het benutten van de unieke ervaringskennis van patiënten willen we onze kwaliteit van zorg en patiëntgerichtheid verhogen.
  • Aandacht voor rouwverwerking van nabestaanden via een “vergeet-me-niet-zakje”. Dit zakje wordt meegegeven aan de familie om hen te ondersteunen bij hun rouwproces en bevat: een kaartje met vingerafdruk van de overleden persoon, een buisje met een haarlok en een persoonlijk kaartje van de verpleging. In bepaalde gevallen kan het aangevuld worden met een sleutelhanger om een foto in te bewaren of een potje met vergeet-me-nietjes.
  • Naast ons meld- en leersysteem met betrekking tot incidenten patiëntveiligheid, registreren onze medische disciplines ook complicaties, om daaruit te leren.  
  • Valpreventie is een belangrijk thema binnen het ziekenhuis. In het A.S.Z. hebben we het VALSTOP-beleid geïmplementeerd. Via een korte anamnese bij opname wordt bepaald of de patiënt een verhoogd valrisico heeft. Indien dit het geval is, ontvangt de patiënt een informatiebrochure en wordt er een VALSTOP-kaart aan het bed van de patiënt gehangen.
  • Wachten op spoed is nooit leuk, maar om patiënten beter te informeren over de wachttijden is er op de spoedafdeling een ‘Traffic-bord’. Dit bord geeft de patiënten een actueel overzicht van de wachttijden en patiënten kunnen door middel van hun kleurcode de wachttijd opvolgen.
  • Op de spoedafdeling loopt een QUAN-project. Vijf ervaren verpleegkundigen voeren 1 tot 3 dagen na het ontslag van een patiënt op de spoedafdeling een hercontrole uit van het werk van de urgentie-arts en een evaluatie van de pathologie. Deze verpleegkundigen tekenden hiervoor een geheimhoudingsverklaring en kregen toestemming van het ethisch comité. De verpleegkundigen controleren of antistollingsmedicatie is opgestart indien nodig, of er geen breuken over het hoofd zijn gezien op de foto’s, of alles correct opgenomen is in de ontslagbrief,…  Indien er iets wordt opgemerkt dat anders is dan de oorspronkelijke gegeven informatie, wordt de patiënt verwittigd.
  • Vier medewerkers en één arts, werkzaam op de spoedafdeling, hebben een cursus ‘Brons’ ontwikkeld voor alle verpleegkundigen op de spoedafdeling. Via deze cursus werkt iedereen op een uniforme manier.   
  • Patiëntenbeleving staat centraal op het dagziekenhuis van campus Wetteren. De afdeling is elke dag bezig met kwaliteit en probeert zoveel mogelijk feedback te ontvangen om in te spelen op een positieve patiëntenbeleving . Meldingen waarin de patiëntveiligheid of kwaliteit in het gedrang komen, worden uitgebreid geanalyseerd en er worden acties ondernomen. Tijdens het hele verbeterproces blijft de afdeling bijsturen en evalueren waar nodig.  
  • Palliatievezorgenafdeling aangestuurd door anesthesisten.

 

2) Aandacht voor medewerkers en menselijk kapitaal

  • Medewerkers zijn belangrijk in het ziekenhuis. Think you is een nieuw project met als doel de bejegening tussen medewerkers te bevorderen. Dit zal gebeuren aan de hand van coachingmomenten rond waarderende communicatie en waarderend samenwerken, zowel voor medewerkers als leidinggevenden. Zo willen we het gevoel van waardering binnen de organisatie verder versterken.
  • Medewerkers en leidinggevenden zijn trots op hun team en de interne samenwerking binnen het ziekenhuis. Ook de algemene directeur geeft aan fier te zijn op haar medewerkers en vooral op de veerkracht die ze getoond hebben tijdens en na de covidpandemie. Ook team geriatrie op campus Geraardsbergen is een hecht en fier team. De hoofdverpleegkundige zorgt ervoor dat elke medewerker een ‘#teamgeriatrie-badgelint’ ontvangt.
  • Vandaag de dag moeten onze gezondheidsmedewerkers heel veel nieuwe informatie verwerken. Een nieuwe werkwijze, nieuw materiaal dat gebruikt moet worden bij een ingreep, een nieuw softwareprogramma,… om al deze informatie voor iedereen beknopt en duidelijk weer te geven wordt er gewerkt met dienst-specifieke nieuwsbrieven.
  • Het A.S.Z. is een stageplek, waar het ook mogelijk is om als laatstejaarsstudent verpleegkunde een stage ‘leerwerkplek’ te volgen. Op deze manier krijgen toekomstige verpleegkundigen een duidelijk en correct beeld van het werkveld en het werken binnen het A.S.Z. ziekenhuis. Dit is een zinvol initiatief om de instroom van nieuwe medewerkers te faciliteren.

 

3) Architectuur, omgeving en hygiëne

  • Op de spoedafdeling (campus Aalst en Geraardsbergen) is er architectonisch veel aandacht voor de patiëntenstroom en het voorraadbeheer.
  • Overal gesloten medicatieruimten als er geen verpleegkundigen aanwezig zijn. Alle medicatiekarren zijn steeds vergrendeld als ze zonder toezicht op de gang staan.
  • Alle elektronische zorgdossiers zijn steeds vergrendeld als medewerkers en artsen niet werken in het patiëntendossier.
  • Het periodiek opvolgen van het onderhoud en de levensduur van medische apparatuur.  
  • Propere en ordelijke afdelingen over de 3 campussen heen.
  • Proper, duidelijk proces en opvolgsysteem van het endoscopiebeleid.

 

Aandachtspunten die opgemerkt zijn tijdens de audit

Ons ziekenhuis kreeg ook een aantal uitdagingen mee, waar we onmiddellijk mee aan de slag gingen.  

Aandachtspunt

Verbeteracties en opvolging

De instelling communiceert effectief informatie rond patiënten bij zorgovergangen. Het A.S.Z. werkt met de ISBARR-methodiek om tijdens overdrachtmomenten te briefen. Op één afdeling is opgemerkt dat medewerkers geen briefing uitvoeren volgens deze methodiek.  

De opleidingsverpleegkundige brengt in kaart op welke afdelingen nood is aan een bijkomende opleiding rond ISBARR. Deze afdelingen ontvangen een opleiding, inclusief simulatietraining.

Het belang van ISBARR wordt door middel van een casus nog eens toegelicht in een nieuwsbrief.

Het correct gebruik van de ISBARR-methodiek wordt in het A.S.Z. opgevolgd via:

  • zelfcontroles door de afdeling (2 keer per jaar)
  • thematische of interne audits (1 keer per jaar)
  • incidenten patiëntveiligheid
  • steekproefsgewijs meevolgen van briefingmomenten door de opleidingsverpleegkundige

Bij iedere patiënt wordt het risico op decubitus beoordeeld en worden er maatregelen ter voorkoming hiervan geïmplementeerd.

De Norton-score en decubituspreventie wordt in het A.S.Z. opgevolgd via:

  • zelfcontroles door afdeling (2 keer per jaar)
  • thematische veiligheidsrondes door de wondzorgverpleegkundige (2 keer per jaar)
  • metingen uitgevoerd door het VIKZ (2 keer per jaar)
  • maandelijks steekproefsgewijs opvolgen van de Norton-score in het patiëntendossier door de wondzorgverpleegkundige

De resultaten van bovenstaande metingen worden teruggekoppeld naar de afdelingen, deze voeren dan de gewenste verbeteracties uit samen met de wondzorgverpleegkundige.

Ziekenhuisbreed worden er initiatieven ontwikkeld zoals het ontwikkelen van een affiche om het belang van decubituspreventie nog eens onder de aandacht te brengen.  

Tweeparametercontrole (actief bevragen voornaam, achternaam en geboortedatum en vergelijken met ID-bandje)

De tweeparametercontrole wordt in het  A.S.Z. opgevolgd via:

  • zelfcontroles door de afdeling (2 keer per jaar)
  • thematische of interne audit (1 keer per jaar)
  • patiënttevredenheidsenquêtes vanuit het Vlaams PatiëntenPlatform
  • incidentmeldingen patiëntveiligheid

De resultaten van bovenstaande metingen worden teruggekoppeld naar de afdelingen, deze voeren dan gepaste verbeteracties uit, eventueel in samenwerking met de dienst kwaliteit.

Ziekenhuisbreed is er de campagne ‘check, check, dubbelcheck’ om het belang van patiëntidentificatie duidelijk te maken.

De procedure van patiëntidentificatie wordt ook geëvalueerd (door middel van een risicoanalyse) om te kijken of we niet beter tegemoet kunnen komen aan de haalbaarheid in de praktijk. 

De voorraadvorming van narcotica in behandelruimten wordt vermeden en narcotica wordt correct bewaard. Op 1 afdeling vond men narcotica bij de hospitalisatiemedicatie.

Narcotica werd teruggestuurd naar de apotheek en het beleid rond het bestellen, bewaren en toedienen van narcotica op deze afdeling is aangepast.

De teamleden en vrijwilligers moeten het voorlichtingsprogramma over infectiepreventie en -bestrijding (IPB) bijwonen bij hun introductie en op regelmatige basis, afhankelijk van hun IPB-taken en -verantwoordelijkheden. Voor medewerkers is dit correct, vrijwilligers krijgen informatie bij introductie, maar geen herhaling op regelmatige basis.

Dienst infectiepreventie organiseert nu jaarlijks een opleiding voor zorgpersoneel, niet-zorgpersoneel en vrijwilligers.

Medicatie-opslagruimten voldoen aan de wettelijke verplichtingen. Op één afdeling is vastgesteld dat een verdovingskast niet kan afgesloten worden. Er is wel al een nieuw slot besteld, maar kan niet onmiddellijk geleverd worden.

Eind januari is het nieuw saltoslot geleverd en geïnstalleerd.

Medicatie-opdrachten worden nauwkeurig genoteerd in klinische documenten. Sommige artsen schrijven niet zorgvuldig alle medicatie-opdrachten voor.

Het beleid rond het voorschrijven van medicatie wordt nogmaals toegelicht bij alle artsen. De hoofdarts neemt persoonlijk contact op met de arts indien deze de medicatie-opdrachten niet nauwkeuring noteert in het dossier.

Opvolging van het nauwkeurig voorschrijven van medicatie is iets wat in het ziekenhuis blijvend wordt opgevolgd via:

  • Incidenten patiëntveiligheid
  • Periodieke controles in het patiëntendossier

 

 

  • Meer info rond Qualicor, kan je verkrijgen bij Sanne Van Lierde, stafmedeweker Kwaliteit 

053 76 62 35 of sanne.vanlierde@asz.be

 

Belac-accreditatie

Sinds 27 november 2014 beschikt het laboratorium van het A.S.Z. Ziekenhuis over een internationale accreditatie volgens de norm ISO 15189. Deze accreditatie is uitgereikt door BELAC onder het nummer 527-MED.  Meer informatie hierover en de andere kwaliteitslabels van het labo vindt u hier of kan u verkrijgen door contact op te nemen met Ilse Van Den Steen, medisch laboratoriumtechnoloog (ilse.vandensteen@asz.be of 053 76 48 84).