18-24 april: week van de valpreventie

vallenDeze week is het de week van de valpreventie. Lees hier onze tips.

 

Eén op de drie senioren valt minstens één keer per jaar, vaak met ernstige gevolgen voor de gezondheid en het sociaal leven. Toch kunnen zij en alle gezondheids- en welzijnswerkers rondom hen, veel ondernemen om minder te vallen. Enkele tips…

 

Blijf actief

Door meer te bewegen en speciale oefeningen te doen die je balans en spierkracht verbeteren neemt de kans op vallen af. Ook voel je je hierdoor fitter en behoud je het zelfvertrouwen dat je nodig hebt om er op uit te blijven gaan. Informeer bij je arts welk beweegprogramma voor jou geschikt is.

 

Sta traag recht

Om te voorkomen dat je duizelig wordt en valt is het advies langzaam recht te staan als je in bed ligt. Span je spieren meermaals samen. Wacht even tot alle duizelingen verdwenen zijn en sta dan langzaam op terwijl je je vasthoudt aan het bed of de leuning. Ga pas lopen als de duizeligheid gezakt is.

 

Medicatiecheck

Medicatie en vallen gaan vaak samen. Sommige geneesmiddelen, of combinaties van geneesmiddelen, kunnen duizelingen, slappe spieren, trager reageren of slaperigheid veroorzaken. Overleg regelmatig met je behandelende arts of aanpassingen in jouw medicatie nodig zijn.

 

Check je ogen

Mensen die minder goed zien lopen een groter risico om te vallen. Ze merken namelijk minder snel wanneer er iets in de weg staat. Reinig je bril regelmatig en laat elk jaar je ogen controleren door een oogarts. Volg de adviezen nauwgezet op.

 

Eet gezond

Gezonde voeding - rijk aan calcium en vitamine D - is belangrijk om je spieren en beenderen sterk te houden. Wees matig met alcohol. Hoe ouder je wordt, hoe gevoeliger je immers bent voor de negatieve gevolgen van alcohol. Rook niet, want roken verhoogt het risico op broze botten.

 

Stevig in je schoenen

Goede schoenen zijn belangrijk. Niet alleen om makkelijk te lopen, ook om te voorkomen dat je struikelt of uitglijdt. Draag daarom altijd schoenen die goed aansluiten en de enkel goed omsluiten. Vermijd schoenen met een gladde zool of hak. Loop nooit op sokken of blote voeten.

 

Meer info kan u vinden op http://www.valpreventie.be

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail