Wereld Diabetes Dag in het ASZ

Over Wereld Diabetes Dag

 

Wereld Diabetes Dag werd in 1991 door de Internationale Diabetes Federatie en de Wereldgezondheidsorganisatie geïntroduceerd als reactie op de alarmerende toename van diabetes over de hele wereld. Wereld Diabetes Dag vindt elk jaar plaats op 14 november, ter gelegenheid van de geboortedag van Frederick Banting. Samen met Charles Best stond hij aan de basis van de ontdekking van insuline in 1922. Dankzij deze ontdekking is diabetes geen dodelijke ziekte meer. Sinds 2007 staat Wereld Diabetes Dag onder auspiciën van de Verenigde Naties.

 

Wat is diabetes?

 

Diabetes is een chronische aandoening waarbij er sprake is van een stoornis in de regulatie van het glucosegehalte van het bloed en het transport van glucose vanuit het bloed naar de weefselcellen. Dit wordt veroorzaakt door onvoldoende insulineproductie en/of door onvoldoende werkzaamheid van de beschikbare insuline. Dit leidt tot een verhoogd glucosegehalte in het bloed. Er zijn met name drie grote types diabetes te onderscheiden: – type 1 – type 2 of ‘ouderdomsdiabetes’ – zwangerschapsdiabetes Daarnaast zijn er een aantal minder vaak voorkomende vormen van diabetes zoals genetische vormen van diabetes of diabetes veroorzaakt door medicijnen zoals prednison. Wie krijgt diabetes? Iedereen kan diabetes krijgen, maar er zijn sommige (groepen) mensen die meer kans hebben dan andere. Risicofactoren zijn onder meer: overgewicht, erfelijkheid, leeftijd en afkomst (Turkse, Marokkaanse of vooral Hindoestaanse hebben meer risico).

 

Tips voor diabetici 

 

Hier zijn enkele tips voor diabetici die op een verantwoorde wijze aan sport willen doen:

  • Kies een sport die u leuk vindt en die bij u past.
  • Beoefen uw sport in groep: dat is aangenamer en motiverend.
  • Licht uw medesporters en/of begeleider altijd in over uw diabetes.
  • Overleg met uw arts voordat u intensiever gaat bewegen of sporten.
  • Bouw de duur, de intensiteit en de frequentie geleidelijk op.
  • Beweeg/sport regelmatig (minstens 3 à 4 keer per week).
  • Doe in het begin, en zeker bij intensieve lichaamsbeweging, aan zelfcontrole.
  • Controleer ook regelmatig uw bloedsuikergehalte bij het einde van een inspanning om het verkregen 'suikerverlagende' effect van uw inspanning na te gaan.
  • Ga niet sporten met te lage of erg hoge bloedsuikerwaarden.
  • Zorg dat u altijd 'snelle' suiker bij de hand hebt.
  • Kortom: als u de spelregels in acht neemt, dan kunt u diabetes en sport perfect combineren.

 

Een gezonde en evenwichtige voeding is de basis van een goede gezondheid; ze bekleedt een belangrijke plaats in de preventie en de behandeling van diabetes. De voedingsdriehoek kan als referentie dienen. Bij de keuze van het menu wordt aanbevolen om elke dag voedingsmiddelen van de verschillende groepen (buiten de restgroep) en volgens hun plaatsen in de voedingsdriehoek te kiezen. Een diëtist(e) kan uitstekend advies geven.

 

Enkele praktische tips voor een evenwichtige voeding:

  • Producten van plantaardige oorsprong, water, vlees, vis en melkproducten vormen de hoofdbestanddelen van een gezonde voeding.
  • Geraffineerde suikers moeten met mate geconsumeerd worden. Buiten energie hebben deze suikers weinig voedingswaarde. Ze komen vooral voor in frisdranken, roomijs, snoepjes enz.
  • De consumptie van vetten van dierlijke oorsprong moet beperkt blijven. Vetten van plantaardige oorsprong en minder vette voedingsmiddelen zoals magere kaas, halfvolle melk, magere yoghurt en mager vlees genieten de voorkeur. Vlees moet regelmatig vervangen worden door vis of gevogelte. Cholesterolrijke voedingsmiddelen zoals eierdooiers, garnalen en boter moeten niet in te grote hoeveelheden geconsumeerd worden.
  • Alcohol moet met mate geconsumeerd worden.
  • De enige drank die echt onontbeerlijk is voor het lichaam, is water. Het is noodzakelijk elke dag 6 tot 8 glazen water te drinken, en meer te drinken bij veel zweten: zoals bij warm weer en lichaamsbeweging. 
  • Een voldoende afwisselende voeding vergemakkelijkt een evenwichtige voeding.
  • Het lichaamsgewicht moet regelmatig gecontroleerd worden. Bij abnormaal gewichtsverlies of gewichtstoename is het noodzakelijk een arts te raadplegen. 

 

Activiteiten op Wereld Diabetes Dag @ ASZ

 

Op woensdag 14 november 2018 zullen vrijwilligers van de Diabetesliga een infostand in de inkomhal op campus Aalst bemannen. Iedereen welkom tussen 9u00 en 16u30.

 

Op donderdag 15 november 2018 zullen vrijwilligers van de Diabetesliga een infostand in de inkomhal op campus Geraardsbergen opstellen. U bent hier meer dan welkom tussen 9u00 - 16u30. 

 

werelddiabetesdag_asz

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail