Nieuwe website A.S.Z. bij de beste Vlaamse ziekenhuiswebsites

Jaarlijks worden de ziekenhuiswebsites van de Vlaamse ziekenhuizen onder de loep genomen door Het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ). Deze organisatie heeft als doel de kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid in de Vlaamse ziekenhuizen in kaart te brengen en te verbeteren aan de hand van verschillende indicatoren. De website van het A.S.Z. scoort hier zeer goed, namelijk 83%. De gemiddelde score is 62,83%. Dit brengt onze website in de top 8 van de 61 beoordeelde ziekenhuiswebsites.

Jaarlijks surfen er zo’n 600 000 mensen naar www.asz.be. Het A.S.Z. ziekenhuis vindt het belangrijk dat die bezoekers op haar website transparante, betrouwbare en praktisch bruikbare informatie vinden. Een goede sitenavigatie en duidelijke, eenvoudige taal zijn een must. Een overzichtelijke website met begrijpelijke informatie stelt de patiënt immers gerust en bereidt hem optimaal voor op het ziekenhuisbezoek.

Wat is het VIKZ?

Het Vlaams Instituut Kwaliteit van Zorg (VIKZ) ontwikkelt samen met de sector een set van indicatoren volgens een evidence based methodologie. Deze indicatoren meten de kwaliteit van zorg in de Vlaamse algemene ziekenhuizen. De ziekenhuizen kiezen zelf of en welke indicatoren ze meten. Resultaten verschijnen (als het ziekenhuis daarvoor kiest) op zorgkwaliteit.be

Ziekenhuizen kunnen de informatie intern gebruiken (naar hun professionals) of zich met elkaar vergelijken, ook op internationaal niveau. De informatie helpt een patiënt ook om, in overleg met zijn arts, een overwogen keuze te maken voor een welbepaald ziekenhuis.

Een score van 83%

Het A.S.Z. scoort in totaal 83% op de beoordeling van 'patiëntgerichtheid van de ziekenhuiswebsite'. Deze score brengt onze website in de top 8 van de 61 ziekenhuiswebsites die werden beoordeeld.
Onze website werd in juni 2021 volledig vernieuwd, binnen de A.S.Z. huisstijl. Aan de lancering van de nieuwe website ging een uitgebreide analyse vooraf. We bekeken het zoekgedrag en analyseerden gedetailleerd de inhoud van de voormalige website. Bovendien zijn de richtlijnen van het VIKZ rond gebruiksvriendelijkheid van ziekenhuiswebsites een belangrijke inspiratiebron geweest voor de opmaak van onze website.

Medewerkers van het Vlaams Patiëntenplatform vzw beoordeelden 61 ziekenhuiswebsites op de volgende acht aspecten aan de hand van een checklist. Hieronder geven we telkens onze score mee voor elk van de acht aspecten:

  1. Gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid: 8/8
  2. Praktische informatie: 7/8
  3. Informatie over de visie en het beleid van het ziekenhuis: 7/9
  4. Informatie over het zorgaanbod van het ziekenhuis: 3,5/6
  5. Informatie over de kostprijs van zorg: 6/7
  6. Informatie over privacy en patiëntenrechten: 4,5/6
  7. Patiëntenvoorlichting en –ervaringen: 3/3
  8. Interactiemogelijkheden van de website: 2/2

Dorien Buyst, communicatieverantwoordelijke A.S.Z. vertelt: Ik ben enorm trots op het resultaat dat we hebben behaald met onze nieuwe website. We hebben sterk geïnvesteerd in een gloednieuwe, gebruiksvriendelijke website, deze moest volledig aansluiten bij de gecreëerde huisstijl en tegelijkertijd doelgroepgericht en activerend werken. Het innovatieve design gaat hand in hand met gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid – en dat op elk toestel, dankzij het responsive design. We vinden het belangrijk dat al onze doelgroepen op een intuïtieve manier kunnen navigeren doorheen onze website. Onze identiteit en ons zorgaanbod dienen op een belevingsgerichte manier overgebracht te worden naar patiënten, huisartsen, bezoekers en potentiële medewerkers. Tegelijkertijd willen we onze brede waaier aan doelgroepen – inclusief journalisten en leveranciers – uiteraard zo efficiënt en duidelijk mogelijk informeren.

DorienBuyst.png

“Dat is precies waarom we besloten om vanaf nul te beginnen en alles opnieuw in vraag te stellen, gaande van opbouw, over lay-out tot inhoud om zo een nieuwe, betere website te bouwen op basis van onze analyse en input van alle betrokkenen. Zeker niet de gemakkelijkste weg, want er is zeer veel tijd, energie en uiteraard budget in gekropen. Maar we zijn er wel van overtuigd dat dit dé manier was om tot het beste resultaat te komen. Want stilstand is achteruitgang, en bij het A.S.Z. kijken we graag vooruit. Uiteraard zijn er nog verbeterpunten en blijft de website een dynamisch gegeven, dus we blijven hier voortdurend aan verder werken" aldus Dorien Buyst.

mock up website asz.be smartphone