Vlaams Patiëntenplatform vzw beloont ziekenhuizen voor hun inzet rond kostprijsinformatie

Zes ziekenhuizen vielen gisteren, dinsdag 11 oktober, op het symposium ‘De kwaliteit van zorg in Vlaanderen in beeld’ van het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ) in de prijzen voor de manier waarop ze hun patiënten informeren over de kostprijs van hun opname in het ziekenhuis. Zowel de best scorende ziekenhuizen als de hoogste stijgers waaronder het A.S.Z. werden beloond. 

Hoogste stijgers

De winnaars in de categorie ‘beste score’ zijn het Nationaal MS centrum (87%), het Heilig Hartziekenhuis Mol (81%) en het Revalidatiecentrum IMBO (79%). In de categorie ’hoogste stijgers’ zijn dit het Heilig Hartziekenhuis Mol (van 41% in 2019 naar 81% in 2021), het A.S.Z. Autonome Verzorgingsinstelling (van 42% in 2019 naar 61% in 2021) en het Algemeen Ziekenhuis ZENO (van 43% in 2019 naar 57% in 2021). “Elk van deze ziekenhuizen heeft hard gewerkt, we willen ze van harte feliciteren en bedanken”, zegt Else Tambuyzer, directeur Vlaams Patiëntenplatform vzw.

Met de Vlaamse Patiënten Peiling meet het Vlaams Patiëntenplatform (VPP) patiëntenervaringen in de Vlaamse ziekenhuizen. Kostprijsinformatie is daar één onderdeel van. Het VIKZ verzamelt, verwerkt en publiceert de resultaten in een breder geheel van kwaliteitsindicatoren waarmee ze de kwaliteit van zorg in Vlaanderen in beeld willen brengen. 

Transparantie over de kostprijs 

De patiënt heeft recht op duidelijke informatie vooraf over de voorgestelde behandeling. De kostprijs is hierbij belangrijk. De patiënt dient vooraf geïnformeerd te worden over wat een ingreep zal kosten, zodat hij niet voor voldongen feiten staat. “Met het project transparantie over de kostprijs van een ziekenhuisopname willen we op een laagdrempelige manier de patiënt informeren over het financiële plaatje, we willen hem ook motiveren om proactief vragen te stellen over de kosten. Daarnaast willen we ook de meest kwetsbare patiënt bereiken”, aldus Dorien Buyst, communicatieverantwoordelijke A.S.Z.

Duidelijke informatie vooraf, zoals over de kostprijs, voorkomt onaangename verrassingen en zorgt ervoor dat de patiënt zijn voorzorgen kan nemen. Het helpt de patiënt om bewuste keuzes te maken, zoals de keuze tussen een eenpersoons- of meerpersoonskamer op de opnameverklaring. Bovendien motiveren we de patiënt om zich vooraf te informeren bij zijn hospitalisatieverzekering zodat hij weet wat de verzekering dekt en wat niet. Om deze ambitieuze doelstelling waar te maken, werd binnen het A.S.Z. een speciale werkgroep opgericht om de patiënt voldoende te informeren over de kostprijs van een ziekenhuisopname.

A.S.Z. zet in op digitaal

De patiënt kan zich vooraf informeren op onze website, zo leggen we uit wanneer er een voorschot kan gevraagd worden en op welke manier dit kan betaald worden. We leggen uit wanneer de derdebetalersregeling wordt toegepast en welke verschillende soorten kosten er kunnen worden aangerekend binnen het A.S.Z. Tevens kan de patiënt bij elke arts zien welke betalingsmogelijkheden er op de raadpleging zijn en welke conventiestatus een arts heeft. We leggen uit wat de conventiestatus precies inhoudt en welke gevolgen dit heeft op de kostprijs.

“Bovendien stelt het A.S.Z. voor de meest voorkomende ingrepen en onderzoeken een prijsraming ter beschikking. De geschatte bedragen geven enkel een richtbedrag want soms varieert de werkelijke kostprijs door onvoorziene omstandigheden (bv. extra onderzoeken en/of ingrepen, complicaties). De patiënt kan a.d.h.v. verschillende filters (bijvoorbeeld aansluiting bij mutualiteit, recht op verhoogde tegemoetkoming) een prijs berekenen en krijgt dan de gemiddelde en maximumprijs. De patiënt kan de kostprijs berekenen voor een één- en meerpersoonskamer. Zo helpt de prijsberekeningstool om snel te zien hoe groot het verschil is tussen beide en kan de patiënt gemakkelijk afwegen wat voor hem de beste keuze is. We sporen ook de patiënt aan om contact op te nemen met zijn hospitalisatieverzekering om vooraf te informeren wat de verzekering op zich zal nemen en wat niet” vertelt Dorien Buyst, communicatieverantwoordelijke A.S.Z.

Administratieve vooropname

De arts informeert de patiënt tijdens zijn raadpleging laagdrempelig over de kostprijs van een ziekenhuisopname a.d.h.v. een checklist. Een heldere communicatie met de patiënt is belangrijk. En dat geldt niet alleen voor het medische luik. Ook duidelijke informatie over het financiële plaatje hoort een onderdeel te zijn van een goede patiëntenvoorlichting. Indien de patiënt nog vragen heeft over de kostprijs, kan de arts de patiënt doorverwijzen naar het loket ‘vooropname’. Tijdens een vertrouwelijk gesprek zal een van onze medewerkers alle administratieve formaliteiten en financiële informatie met de patiënt doorlopen en het nodige advies verlenen. Bij dit overleg wordt – in een speciaal hiervoor ingerichte ruimte per campus ter hoogte van het onthaal – het patiëntenboekje gecontroleerd en besproken, net als de sociale thuissituatie, de ontslagregeling en de kostprijs.

Tevens wordt er bij de vooropname gevraagd of de persoon betalingsmoeilijkheden heeft en/of verwacht. Het A.S.Z. wil namelijk proactief ondersteuning bieden indien de patiënt moeilijk zijn factuur kan betalen, zo maakt de dienst debiteuren samen met de patiënt een haalbaar afbetalingsplan op.

“Niet iedereen kan onze website raadplegen, er is nog steeds sprake van een digitale kloof. Daarom willen we de patiënt ook persoonlijk informeren. De arts informeert de patiënt over de kostprijs van zijn behandeling, indien de patiënt nood heeft aan meer informatie wordt hij doorverwezen naar de administratieve vooropname. Alle informatie is ook terug te vinden in het patiëntenboekje. Dit kan de patiënt thuis nog even rustig nalezen. Bij de vooropname doorlopen onze medewerkers samen met de patiënt alle administratieve formaliteiten en financiële informatie. Hier maken ze ook een prijsraming voor de persoonlijke situatie van de patiënt. Zo nodig verwijzen ze de patiënt door naar de sociale dienst, die nagaat of een doorverwijzing naar een OCMW, FOD of zorgkas aangewezen is” vertelt Els, stafmedewerker Zorgdepartement .

Facturatie

De patiënt wordt geïnformeerd over wanneer hij de ziekenhuisfactuur kan verwachten en uit welke rubrieken deze factuur bestaat. Al deze informatie is terug te vinden in het patiëntenboekje en op onze website. Het A.S.Z. geeft de patiënt een ruime betalingstermijn en stuurt minstens twee herinneringen naar de patiënt. De patiënt kan steeds terecht bij onze dienst facturatie voor alle vragen over de ziekenhuisfactuur. Ook aan de consultaties informeren we de patiënt welke artsen geconventioneerd zijn en welke niet.

Dr. Steven Rimbaut, hoofdarts A.S.Z.: Het Vlaams Patiëntenplatform heeft ons enorm geholpen met hun adviezen om de patiënt beter te informeren over de kostprijs en we appreciëren dit enorm. We zijn enorm blij met onze progressie, van 42% in 2019 naar 61% in 2021. Ik wens onze werkgroep dan ook van harte te feliciteren met dit mooie resultaat, het is zeer belangrijk om dit project verder uit te rollen de komende jaren want duidelijke informatie over de kostprijs is een basisrecht voor iedereen.

oorkonde VIKZ transparantie kostprijs 2022